Meditation har blivit en allmän form av avslappning där din andning och dig själv är i centrum. Det är en form av avslappning som har funnits i tusentals år och är kvar än idag. När du mediterar är det också lättare att få en inre ro i kroppen och själen. Det handlar främst om att vara här och nu och fokusera på nuet. Det kan låta lite flummigt, men att bara vara och inte bekymra sig om omgivningen och vad som kommer ske inom den närmsta framtiden.  Stress tar mycket av vår energi och om du är lugnare i ditt sätt att vara kommer mindre energi att gå åt till att oroa, bekymra och stressa över saker och ting. Det kan vara svårt att lära sig i början, men med tiden blir det lättare och lättare att meditera. För att meditera finns det vissa saker du kan tänka på innan och under tiden.

  • Pose – Du ska helst sitta ner på golvet med ryggen rak och huvudet uppåt när du mediterar.
  • Blunda – Stäng dina ögon, om de är öppna kan dina tankar fyllas av allting omkring dig och det blir inget totalt fokus på meditationen.
  • Tankar – Du ska fokusera på här och nu och dina tankar ska endast fokusera på din andning.
  • Sitt bekvämt – om du inte sitter bekvämt kommer dina tankar att fokusera på fel saker. Om du dessutom inte vill måste du inte det och du kan sitta i en fåtölj, soffa eller säng.
  • Musik – Du kan ha lite låg lugnande musik, men försök helst utan.
  • Tiden – Börja med att meditera ca 10 min och sedan när du har gjort det ett tag kan utöka tiden.
  • Sinnet – När du mediterar ska du tömma sinnet och försöka att inte tänka på någonting. Du och dina tankar ska bara vara fokuserade på din andning och här och nu.
  • Andning – Ta djupa, långsamma andetag och riktigt tänk på dina andetag och vad de innebär och hur det känns. Du ska också känna att du slappnar av i muskler och leder. Din kropp ska kännas lugn och avslappnad.
  • Repetition – Försök att meditera en gång per dag. Om du gör det under längre tid kommer resultatet att bli klarare och de fördelar som meditation kan ge märks av.

Meditation har visat sig ha flera fördelar för ens hälsa:

  • Minskad oro & ångest
  • Bättre självkontroll
  • Minskad stress
  • Bättre minne
  • Ökad kreativitet

Det här är lite tips som jag har sett om meditation. Prova gärna på att meditera, det kanske visar sig att det är något som passar dig!