Någonting som alla rekommenderar när man är trött och inte har energi till att jobba och koncentrera sig är motion  nästan alltid svaret. Jag vet själv, utifrån mina upplevelser, att ta en paus och göra en fysisk aktivitet av något slag alltid hjälper. Det behöver inte vara någon extrem träning som gör dig alldeles utmattad. Det kan vara alltifrån en promenad eller yoga till en springtur eller ett jobbigare styrkepass. När du har tränat ska du efteråt äta något mindre. En frukt eller en macka och dricka något till för att återhämta dig och återfå lite energi.

Hjärnan, precis som du behöver lite vila och pauser för att ta igen sig. När du tränar får hjärnan sin paus och när du väl sätter dig och pluggar igen har du ny energi och nya tankar som kan ha framkommit under din träning. Ursäkter som att ”jag hinner inte träna, måste studera” är inte alltid en bra ursäkt. Om du bara sitter och studerar flera timmar i sträck är det inte alltid att din koncentration är på topp och din studietid blir inte alltid så effektiv. Istället kan du tänka att ”om jag går på en promenad i 20 minuter har jag tid att studera, men får också en paus för hjärnan och rör på mig. En win-win situation”.

Motion har också en positivt inverkan på stress då stressen tenderar att minska när du tränar regelbundet. Från flera undersökningar som har gjorts har träning även i flera fall visat sig ha en positiv inverkan på psykisk hälsa. Du mår ofta bättre och får en stund då din hjärna får en paus. Flera bra ämnen tillverkas och släpps ut när du tränar. Motion har en generell positiv inverkan på dig och din kropp.

Jag skulle definitivt rekommendera att motionera när du är stressad eller behöver lite ny energi till skolan. För mig har det fungerat mycket bra och jag har faktiskt haft mer energi och en mer positiv attityd till att studera när jag har tränat.