Te och örter har visat sig ha en lugnande effekt. Vissa örter har till och med visat sig kunna lindra skadeverkningar som stress kan ha skapat. Te generellt sett har en lugnande effekt som får en att slappna av och lugna ner sin andning. Det finns vissa te som är mer kända för att ha en lugnande effekt.

  • Kamomill – Används ofta vid oro och nervositet. Innehåller ämnen som har en kramplösande effekt och har även ibland effekt som gör att du får en djupare sömn.
  • Grönt te – Om du är pigg från koffein är grönt te bra för att kunna motverka det. Grönt te innehåller nämligen teanin, en aminosyra som har visat sig ha lugnande effekt. Precis som kamomill kan även grönt te behandla oro och ångest, men även motverka vissa stressreaktioner som kroppen får.

 

Dessa te är mycket bra och jag skulle rekommendera att börja med att dricka dem, eller te överhuvudtaget då för mig är det något som lugnar ner och får mig att ta det lugnt och ta en sak i taget. Du kan också tillsätta lugnande örter. Här foljer några tips på örter som ofta har en lugnande effekt.

  • Citronmeliss – Om du har svårt att somna över stress är citronmeliss precis vad som behövs. Citronmeliss fungerar som ett lugnande medel, som också hjälper till med sömnen.
  • Humle – Humle har använts en längre tid som ett lugnande och sömngivande medel vid stress och oro. Forskare har kommit fram till att humle ger en bättre sömn om du har en sömnstörning.
  • Magnesium – Detta ska du inte ha i ditt te, men du kan hitta det i nötter, baljväxter och frön. Magnesium brukar förknippas med avstressande och lugnande egenskaper. Magnesium kan ha bra effekt på olika funktioner i kroppen om du har lidit av stress en längre tid.

Dessa är bara några tips till te och örter som kan ha en lugnande effekt om du någon gång känner att din puls är för hög, du är psykiskt utmattad eller bara behöver en lugn stund. Samma som när du ska äta: ha inte med mobil, bok eller liknande – försök ha det så tyst och lugnt som möjligt och få en stund då bara du är i centrum.