Från början förknippades yoga med hinduismen som en andlig och asketisk disciplin, men inom den moderna tiden har yogans betydelse ändrats. Idag är yoga en vanlig meditations- och motionsform som används världen över. Om du går på gym och de har gemensamma pass kan det vara så att de har ett pass med yoga. Yoga har flera positiva effekter på din kropp. Du får andningskontroll, meditation, avslappning och motion i ett. Generellt ses yoga också vara mycket bra för hälsa och det ska också skapa lugn inom dig.

Yoga använder sig av flera kroppspositioner för att uppnå allt detta. Vissa positioner är lättare, men det finns också en del svårare att pröva på. Du kan också utöva yoga med en kompis för vissa positioner kan man vara flera och göra. Om du behöver lite tips på sådana positioner kan du hitta appar och sidor med inspiration. Efter yogan ska man helst ha en avslappning i några minuter, ca 5 min. Där får man chans att tömma sitt sinne och bara slappna av.  Då känner man oftast effekterna av yogapasset.

När du utövar yoga finns det flera saker att tänka på och här kommer några tips som du kan försöka att tänka på:

  • Koncentrera dig på din andning och andas lugnt
  • Stressa inte yoga, ta det lugnt
  • Töm ditt sinne, fokusera på här och nu
  • Om det är svårt att utöva själv, hitta en yogaklass och börja där. Det kan vara lättare om du har sällskap när du utövar yoga
  • Ha bekväma kläder
  • Var helst barfota
  • Om du har tillgång till en yogamatta använd den!
  • Stäng av ljudet på mobilen

Yoga är inte för alla, man kan bli uttråkad eller inte tycka att det har någon effekt. Mitt tips då är att göra det regelbundet på vissa tider och fortsätta försöka. Försök en kort stund per dag istället för ett långt yogapass per vecka. Det kan vara svårt i början, men ju mer tid du ger det desto större resultat kan det ge. Jag har själv prövat yoga och för kroppen och själen är det jättebra. Jag har själv svårt att bara tänka på min andning och följa instuktionerna som en yogalärare ger, men när jag väl koncentrerar mig går det bättre. Det är svårt i början, men efteråt är det skönt och din kropp känner sig mjukare, friskare och mer avslappnad. Bara bra effekter, så ge det en chans och det kanske överraskar dig!